رفع عیب پاراشوت و فعال شدن یا نشدن ترمز ایمنی آسانسور


یکی از مهمترین بخش ها و قطعات آسانسور برای حفظ ایمنی آسانسور بطور قطع پاراشوت یا ترمز ایمنی می باشد. در واقع کابین آسانسور باید به ترمز ایمنی (پاراشوت) مجهز باشد تا بتواند در مواقع احتمالی که یکدفعه کابین آسانسور با سرعت زیادتر از سرعت تعریف شده به سمت پایین حرکت کرد آن را متوقف کرده و جان مسافران را حفظ نماید. بنابراین سیستم پاراشوت تنها در هنگام حرکت با سرعت زیاد کابین رو به پایین عمل کند بطوریکه قادر است کابین آسانسور را با بار بیش از سرعت عملکرد کنترل کننده مکانیکی سرعت گاورنر متوقف نماید.
همچنین سیستم ترمز ایمنی پاراشوت آسانسور باید بگونه ای باشد کهحتی اگر کابین از اتصالات جدا شود باز هم ترمز ایمنی باید بتواند عمل کند و با درگیر شدن به ریل های راهنمای آسانسور ، کابین را متوقف نماید. علاوه بر موراد فوق در مراحل نصب آسانسور باید بدانید که حتما وزنه تعادل نیز باید به ترمز ایمنی (پاراشوت) مجهز باشد تا در مواقع خطر که ممکن است یکدفعه وزنه تعادل با سرعتی بیش از سرعت گاورنر آسانسور به سمت پایین در حرکت است یا سقوط آزاد می کند این سیستم ترمز ایمنی باید قادر باشد آنرا متوقف نماید و نحوه این کار نیز با درگیر شدن ترمز ایمنی به ریل های راهنمای وزنه تعادل صورت می پذیرد.
توجه نمایید که اگر سرعت آسانسور بیش از یک متر بر ثانیه باشد ، ترمز ایمنی کابین باید از نوع تدریجی و کاهنده باشد تا یکدفعه با آن سرعت ، کابین با شدت ترمز نکند تا مسافرین داخل کابین آسیب نبینند ولی اگر سرعت کابین کمتر از یک متر بر ثانیه باشد ، چونکه سرعت کم است می توان از نوع ترمز ایمنی آنی نیز استفاده نمود. البته لازم بذکر است که ترمز ایمنی آنی کابین آسانسور و وزنه تعادل آسانسور، هر یک باید دارای گاورنر مخصوص به خود نیز باشند تا کنترل سرعت هر یک بدقت انجام شود.

 

نکات مربوط به پاراشوت و تست و رفع عیب آن

در مورد سیستم ترمز ایمنی آسانسور باید چندین نکته را رعایت نمود. یکی از نکات مهم این است که وسیله ایمنی برقی باید روی کابین نصب شود تا هنگامی که ترمز ایمنی کابین درگیر گردید موتور را به محض درگیری و یا قبل از عملکرد ترمز ایمنی متوقف نماید. همچنین نکته دیگر این است که گاورنر آسانسور باید توسط سیم بکسل فولادی که قابلیت انعطاف پذیری زیادی دارد حرکت داده شود تا بهترین عملکرد و ایمنی فراهم شود البته حداقل قطر طناب فولادی گاورنر باید شش میلیمتر باشد. همچنین لازم بذکر است که نسبت بین قطر واقعی فلکه گاورنر به قطر طناب فولادی آن باید حداقل سی 30 باشد. همچنین زمان عکس العمل گاورنر باید به اندازه ای کم باشد که قبل از اینکه سرعت حرکت کابین آسانسور به حد خطرناکی برسد، ترمز ایمنی (پاراشوت) عمل نماید.

البته توجه نمایید که هنگامی که ترمز ایمنی فعال شد و کابین بهمراه مسافرینش متوقف شد علت فعال شدن پاراشوت نیز بسیار مهم است و متخصص آسانسور باید قبل از هرکاری آنها را بررسی کند ولی مسافرین داخل کابین نمی توانند مدت زیادی در داخل کابین باشند بنابراین یکی از سریعترین عمل ها در این هنگام بدین ترتیب است:
مرحله اول: برق سه فاز را قطع کنید.
مرحله دوم: با آزاد کردن ترمز موتور و چرخاندن فلایول ، کابین آسانسور را به سمت بالا بکشید تا پاراشوت آزاد گردد.
مرحله سوم: از تابلو فرمان آسانسور کلید را به حالت ریوزیون قرار دهید.
مرحله چهارم: بخش ها و قطعات ایمنی که به این کار مربوط می شود را وصل کنید مانند میکروسوییچ گاورنر بالا و گاورنر پایین و پاراشوت.
مرحله پنجم: پس از وصل کلید سه فاز از تابلو فرمان آسانسور ، کابین آسانسور را به نزدیکترین ترین طبقه برسانید تا مسافران پیاده شوند.

توجه: اگر فعال شدن پاراشوت آسانسور بدلیل خرابی ترمز موتور یا پاره شدن سیم بکسل باشد قطعا مراحل فرق می کند. البته این موارد بصورت عملی در کلاس آموزش نصب آسانسور شرکت آموزش داده می شود.
یک روش برای برای تست پاراشوت هایی که بوسیله گاورنر فرمان می گیرند این است که سیم آنرا از کابین جدا کرده و بوسیله یک وزنه مناسب ، سرعت بالا را به آن اعمال کنید وسپس با کشیدن اهرم به صورت دستی در حین حرکت از ایستادن آن مطمئن شوید.